Kesäajelulla

Toukokuinen torstai. Aamu oli kesäinen ja lämmin. Juuri sopiva sää lähteä kesäajelulle. Luonto oli kauneimmilaan. Metsänpuut ja nurmikot näyttivät vaaleanvihreiltä. Kevät yllättää aina kauneudellaan. Se saapui tänäkin vuonna rytinällä. Matkan varrella ihastelimme lammen kauniita kukkia. Kukka näytti hyasintiltä. Ei se kuitenkaan se ollut.

Se kellui lammen pinnalla suurena lauttana. Sen juuristo oli kietoutunut yhdeksi. Kauniit valkoiset kukat hehkuivat auringonvalossa. Ehkä jostain lapsuuden muistoista löydän samanlaisen kukan, mutta en tiedä sen nimeä. Voisitko auttaa tunnistamaan sen? Ihana se on!

Vielä viipyileviä katseita lammen rantamailla. Hiljainen tuuli kahisee kaislikossa. Ne peilaavat lammen tyynessä pinnassa. Kesäaamu on täydellinen.

Vierailimme Mikkelissä. Kenkäverossa, vanhassa pappilassa. Puistokävelyllä ihastelemassa istutuksia. Hyötykasveja ja kukkia kaikkialla. Kukkulalla vartioi upea Kenkävero.

Rantapolkua alaspäin. Kohta silmiemme edessä avautui Saimaa. Sininen saimaa. Aamupäivän tyyneys sai järvenpinnan lepäämään rauhallisena. Arkipäivän kiireet unohtuivat jonnekin. Saimaa sen sai aikaan. Ajatukset rauhoittuivat. Oli vain me ja rauha veden äärellä.

Omenapuut olivat täydessä kukinnassa. Kukkientuoksu täytti ilman. Hurmaavaa. Puisto oli rauhallinen. Turistikausi ei ollut vielä alkanut. Saimme puiston kauneuden itsellemme.

Tässä on matkalaisen hyvä levähtää. Istua ja nauttia puiston rauhasta. Lämmin sää helli meitä. Liekö tällä kertaa viimeinen lämmin päivä? Luvassa oli viileämpiä säitä ja sateita. Sade kyllä virkistää luontoa ja saa sen uudenlaiseen kukoitukseen. Nyt ollaan vain ja nautitaan.
Täällä on myös ihana lahjatavara myymälä. Sieltä löytyy tuliaisia kotiin tai kylään viemiseksi. Parasta oli neulojan lankaparatiisi. Taitoshop lankoinen ja ohjeineen. Minulla jäi lankojen osto hypistely tasolle. Sain pidäteltyä itseni, koska kotona odotti keskeneräinen käsityö. Lankoja ohjeineen odottivat käsityöpussukassa. Tänne kyllä palataan. Mieleen jäi vähän kaikertamaan yksi ihana sukkamalli lankoineen. Olen parantumaton.
Navetanvintillä oli myös taidenäyttly. Kaikkea ihanaa myös siellä. Pienet aittaputiikit ja leipomomyymälä eivät ollet vielä auki. Eikä myöskään rantakahvila. Ehkä palaamme tänä kesänä.

Poikkesimme Mikkelissä kaupunkikävelyllä ja torilla. Vilkas torielämä ja savolainen lupsakkuus oli läsnä kaikkialla. Ihana kesämeininki. Mukava kaupunki tuo Mikkeli. Täällä on säilytetty myös vanhaa rakennuskulttuuria. Uudet ja vanhat rakennukset rinnakkain sovussa keskenään.
Retkipäivä oli päättymässä. Kotia kohti oli lähdettävä. Kaunis kevätpäivä tallentuu muistojen lokeroihin. Niissä lokeroissa on jo paljon kaikenlaista. Suuret lokerot ne ovatkin. Aina mahtuu uusia.
Kotimatkalla alkoi sade. Vettä tuli aika ravakatisti. Sää kyllä oli tänään meidänpuolella.
Kiitos, kun retkeilit meidän mukana! Mervin ja Paulin kesäretket.